"De import van auto’s neemt jaarlijks toe en die trend lijkt door
te zetten", aldus de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Afgelopen jaar
steeg het aantal geïmporteerde vierwielers met 24 procent naar 96.608.
Opvallend is de toenemende vraag naar wagens uit de Verenigde Staten. De lage
dollar is voor veel Nederlanders een reden hun droomauto uit dat land te
importeren. Dat kunnen kleine jonge Aziatische auto’s zijn of Amerikaanse
oldtimers, zoals bijvoorbeeld een Ford Mustang uit 1966.
De typische zwaardere benzinegebruikers worden ook veel geïmporteerd,
laat Bap Hop van importauto’s.nl weten. “En natuurlijk zal die nieuwe
eigenaar eveneens last ondervinden van de hogere benzineprijzen. Maar mensen
die een wagen met hoger verbruik invoeren, kunnen het tanken ook best
betalen”, aldus Hop.
Het zijn voornamelijk exclusieve auto’s waar de vraag naar toeneemt. "Voor
deze week heb ik onder meer een Aston Martin, een Porsche 911 cabrio en een
Infiniti op de lijst staan", zegt Hop. De voordelen voor nieuwere types
kunnen oplopen tot 15.000 euro. Voor oudere modellen is het voordeel globaal
maximaal 10.000 euro.
Opvallend is de vraag naar Amerikaanse Porsches. "Dat komt omdat het
aanbod in de VS zo groot is. Het zijn voornamelijk liefhebbers die een
bepaald type, met een specifieke kleur lak en interieur zoeken. Die zijn
niet overal verkrijgbaar."
“Ook jonge luxe auto’s die nog niet in Nederland beschikbaar
zijn, zijn in trek. Zoals de Japanse Infiniti, het paradepaardje van
Nissan”, stelt Hop. De aanschafprijzen van geïmporteerde modellen
verschillen van 10.000 euro tot wel boven de 65.000 euro.
“De grote benzineslurpers zijn in ons land vrij prijzig en worden daarom
vanuit de VS overgebracht. In Nederland hebben we ook last van de hogere
olieprijs, maar wij zijn daar wel aan gewend”, zegt Hop.
“Wie een auto uit de Verenigde Staten invoert, moet wel rekening
houden met een minimale kostenpost van 4000 euro. Onder meer voor het
transport”, laat Hop weten.
Ook moet betaald worden voor belasting van personenauto’s en motorrijwielen
(BPM), invoerheffing van 10%, en 19% BTW. Desondanks loont het in sommige
gevallen om een auto vanuit de VS te importeren.
Ondanks de voordelen haken veel mensen af, vanwege de papieren rompslomp die
een aankoop met zich mee brengt. Hop importeerde vorig jaar één wagen per
maand uit de Verenigde Staten. “Begin dit jaar liep de vraag naar auto’s uit
de VS op naar meer dan drie auto’s per week".
Maar wat is de kans dat je een barrel koopt? De meeste aanschafte auto's
worden overgebracht zonder dat de eigenaar er ooit een testritje in heeft
gereden. Gelukkig zijn in de VS bolides voorzien van een Car Fax report, een
paspoort van de auto. Na het opvragen van dit paspoort weet je precies wat
de aanschaf inhoudt.
"De VS kent een strenge wet op productaansprakelijkheid, veel strikter
dan hier in Nederland. Daarom zijn sommige bedrijven en mensen heel
transparant over hun producten, waaronder auto's", aldus Hop.
Vorig jaar zijn er 1.739 auto’s vanuit de VS ingevoerd. Hop signaleert dat de
vraag blijft toenemen, vooral wanneer mensen op de hoogte zijn van de
financiële voordelen bij verschillende wagens. Zijn orders blijven toenemen.
De verwachting is dat de vraag naar geïmporteerde auto’s over tien jaar
toeneemt. Het kabinet heeft namelijk een plan klaar liggen om de
aanschafbelasting voor auto’s (BPM) te verlagen en geleidelijk om te vormen
tot een CO2-heffing. In 2018 moet die taks helemaal zijn verdwenen.
De autobranche stelde dit onder meer als voorwaarde voor het akkoord gaan met
de invoering van de kilometerheffing.
“Dit zullen de autodealers niet leuk vinden. Het maakt het aantrekkelijker om
tweedehands auto’s over de grens te halen”, zegt Hop.
Volgens Bovag zal dit allemaal wel meevallen, omdat de geïmporteerde
auto’s meestal toch niet in Nederland voorradig zijn. Import is vooralsnog
geen bedreiging voor de Nederlandse autobranche, laat Mark Dansik van Bovag
weten. Wel signaleert hij dat de invoer enorm is gegroeid en dat deze zal
blijven toenemen.
Als exportland zet Nederland zichzelf wat auto's betreft niet echt op de
kaart. “Vooral Oost-Europese landen halen vanuit Nederland auto’s. In Polen
is de consumentenvoorkeur anders, daar houden ze van grote vijfdeursauto's
met veel bagageruimte en kijken ze minder om naar onderhoud. Sedans uit
Nederland met een enorme kofferbak zijn dan ook erg geliefd. Deze auto's
worden in Nederland verkocht vlak voordat ze toe zijn aan een grote beurt”.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl